نمیه تاریک نور آبی

« عکس از مقاله‌ ای که پایین‌تر معرفی شد برداشته شده »

صفحات نمایش همیشه برای آسیبی که به چشم می‌زنند چه برای رنگ، شدت نور و موارد دیگر مورد بحث بوده‌اند. برای ما دانشجویان کامپیوتر که روزانه چندین ساعت را پشت کامپیوتر می‌گذرانیم این تاثیر مهمتر و نگران کننده‌تر می‌شود ( البته عوامل دیگری مانند اندازه متن، فاصله از صفحه نمایش، نور محیط و غیره نیز بی‌تاثیر نیستند)

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی نور آبی و تاثیر اون بر خواب و نحوه جلوگیری از اون بپردازیم.

گزارش

در سال ۲۰۱۲، شورای علمی و سلامت عمومی انجمن پزشکی آمریکا AMA ( American Medical Association) این توصیه‌نامه را منتشر کرذ :

« مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض نور بیش‌‌ازحد در شب، اعم از استفاده ممتد از وسایل مختلف الکرترونیکی، می‌تواند باعث مختل شدن خواب یا تشدید بی‌نظمی خواب به خصوص در کودکان و نوجوانان شود. این اثر می‌تواند با استفاده از نور قرمز تیره در شب در محیط خواب به حداقل برسد. »

رنگ آبی بر خواب تاثیر می‌گذارد (چرا ؟)

علمی که توضیح می‌دهد چرا نور آبی شما را بیدار نگه می‌دارد، سال‌ها پیش در مطالعه مهاجرت پرندگان شروع شد و در انسان‌ها با کشف گیرنده نور جدیدی در چشم، به نام ملانوفین ادامه یافت.

خیلی‌ ها با گیرنده‌های نوری « مخروطی و میله‌ای » آشنایند که توانایی های بینایی ما را تامین می‌کنند، اما تنها حدود ۱۵ سال پیش بود که سلول‌های گره‌های شبکیه چشم شامل ملافونین که به طیف وسیعی از نورهای آبی-سبز (حدود ۴۸۰ نانومتر) حساس هستند کشف شدند و تاثیر منحصر به فرد آنها بر خواب شناسایی شد.

تحقیقی آزمایشگاهی بیان می‌کند که خواب یک انسان معمولی که قبل از خواب برای چند ساعت از روی تبلت مطالعه می‌کند، ممکن است تا یک ساعت به تاخیر بیافتد.

 - « در چشم یک ساعت با طول موج نور کالیبره می‌شود » عنوان مقاله ای در مورد علت تاثیر نور بر خواب و « چه چیز در رنگ است؟ تاثیر منحصر نور آبی بر سلامت انسان » عنوان مقاله ای دیگر که می‌توانید از اینجا دریافت کنید، که پیشنهاد می‌کنم اگر حوصله داشتید بخونید.

حال که با تاثیر رنگ آبی بر خواب آشنا شدیم بیاید چند راهکار نرم افزاری برای آن را بررسی کنیم و پس از آن منبعی برای آشنایی با دستاورد های تحقیقاتی مطالعاتی در این زمینه آشنا شویم.

f.lux

« نمایی از محیط برنامه f.lux (نسخه ویندوز) »

برنامه f.lux یک برنامه برای چند سیستم عامل (چند سکویی یا اصطلاحا Cross-Platform) انحصاری (مخالف آزاد یا متن‌باز) و رایگان است.

f.lux نور مانیتور را با زمان روز سازگار می‌کند (نور گرم در طول شب و روشن در طول روز ) تا چشم شما کمترین فشار را  متحمل شود.

 - برای درک تاثیر اون و اینکه f.lux چه مقدار رنگ آبی را حذف می‌کند می‌توانید از این صفحه استفاده کنید.

از مزیت های f.lux میشه به تنظمیات قوی و کامل اون مثل تنظیم گرمی نور صفحه بر اساس موقعیت زمانی، امکان غیر فعال کردن برای مدتی محدود، امکان تنظیم میزان گرمی نور، سرعت تغییر نور و غیره اشاره کرد.
همون طور که گفته شد این برنامه بر روی سیستم عامل های مختلف شامل ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و ios قابل استفاده است. { لازم به ذکر است اپلیکیشن f.lux برای سیستم عامل اندروید هنوز در نسخه beta است و نیاز به دسترسی روت (Root) دارد - اما خبر خوب برای دارنگان گوشی های جدید سری گلکسی شرکت سامسونگ  تنظیم خودکار کنتراست و نور صفحه نمایش در فضای بیرونی و نور شدید است - و برای سیستم عامل ios در appstore اپل موجود نیست و نیاز دارد دستگاه شما Jailbreak باشد - اما خبر خوب برای دارندگان ios ۹.۳ امکان داخلی شیفت شب (NightShift) است که می‌توانید اینجا در موردش بخونید + و اینجا در موردش یادبگیرید +}

البته روش های دیگری نیز برای تنظیم تصویر مانیتور هم هست. یکی از این روش ها دنبال کردن مراحل برنامه Calibrize است که خودتان باید با روش ها گفته شده نور مانیتورتان را تنظیم کنید. { اگر مایل نیستید برای این روش نرم‌افزاری نصب کنید می‌توانید این آموزش را از سایت WikiHow بخونید }
 - همین طور می‌توانید روش های دیگری برای اینکار اینجا پیدا کنید +

در ضمن می‌توانید لیستی از برنامه های مشابه f.lux را در این صفحه پیدا کنید. { سایت alternativeto به طور کلی برای پیدا کردن نرم‌افزار های مشابه برای جایگزینی یک نرم‌افزار طراحی شده، خیلی باحاله!)
 - به شخصه برای اندروید از اپلیکیشن Twilight استفاده می‌کنم که امکانات مناسبی دارد.

مطالعات در این زمینه :

نکات و مطالب علمی ابتدای بحث صرفا ترجمه ای بود از مطالب این صفحه از سایت f.lux
می‌توانید لیستی از تحقیقات انجام شده در این زمینه رو در همین صفحه پیدا کنید که نشان از اهمیت این بحث داره.

لطفا نظر خودتون رو در مورد پست، موضوع آن، نحوه بیان آن و انتخاب جملات، جامعیت آن و هر موضوع دیگه ای که به ذهنتون می‌رسه با ما در میان بگذارید. همین طور اگر لازم می‌بینید مطلبی را باید اصلاح کنم یا مطلبی به این مطالب اضافه کنم خوشحال می‌شوم در نظرات ‌‌ذکر کنید.