Eyestrain

 

در پست قبلی (محافظت از چشم | نیمه تاریک نور آبی!) به بررسی تاثیر نور آبی صفحات نمایش در چشم درد و اختلال خواب پرداختیم؛ پیشنهاد می‌کنم در ادامه بحث قبلی این مقاله از سایت allaboutvision که اطلاعات بیشتر و خلاصه‌ای دارد را بخوانید.

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی خستگی چشم ناشی از استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی و راهکار‌هایی برای مقابله با آن بپردازیم.

 

...

 

digitaleyestrain

 

Digital Eye Strain یا (Computer vision syndrome (CVS گروهی از مشکلات مربوط به بینایی و چشم را شرح می دهد که ناشی از استفاده مداوم از نمایشگر کامپیوترها، تبلت‌ها، موبایل‌ها و حتی کتاب‌خوان‌های الکترونیک به وجود می‌آیند.

Digital Eye Strain وضعیتی است که از تمرکز و خیره شدن طولانی و بی وقفه به صفحه نمایش کامپیوتر و دیگر صفحات نمایش ایجاد می‌شود. از نتایج و نشانه‌های آن می‌توان به سر درد، دید تار، گردن درد، قرمزی چشم،‌ چشم درد، خشکی چشم،‌ خستگی،‌ دوبینی،‌ سرگیجه و مشکل در متمرکز کردن چشم اشاره کرد.

Eye Strain به این دلیل به وجود می‌آید که چشم‌ها مسیر یکسانی را بارها دنبال می‌کنند. وقتی که در حال کار با کامپیوتر هستید، چشمان شما مجبورند پی‌درپی نقطه تمرکز (focus) خود را نغییر دهند؛ برای مثال شاید لازم باشد به کاغذی نگاه کنید و باز به تاپ کردن ادامه بدهید، همچنین چشم شما به تصاویر متغیر نمایشگر واکنش نشان می‌دهد تا مغز شما بتواند چیزی که می‌بینید را بررسی کند. تمام این کارها نیازمند تلاش ماهیچه‌های چشم است. به همه این موارد درخشندگی زیاد، سوسو زدن و کنتراست نمایشگرها را هم اضافه کنید که با مشاهده طولانی و بی وقفه نمایشگر باعث خستگی و آسیب چشم‌ها می‌شود.

خیره شدن به صفحه نمایش معمولا منجر به مشکلات بلندمدت جدی نمی‌شود، اما، می‌تواند باعث ناراحتی‌هایی شود که بر کار و زندگی روزانه اثر منفی بگزارد.

 

...

جلوگیری

استراحت کردن، پلک زدن، حرکت دادن و یا ماساژ چشم از جمله بهترین روش‌ها برای جلوگیری از چشم درد است.

به منظور حفظ بهره‌وری و سلامت در حین کار متد‌ها و تکنیک ها‌یی برای مدیریت زمان پیشنهاد شده اند :

 

قانون ۲۰-۲۰-۲۰

 

طبق این نکنیک برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها هر ۲۰ دقیقه،‌به مدت ۲۰ ثانیه،‌ به ۲۰ متر دورتر (در اصل ۲۰ فوت) خیره شوید.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید :‌ +، + و +

اگر می‌خواهید هر ۲۰ دقیقه به شما یادآوری شود می‌توانید از این سایت استفاده کنید. (اطلاعات بیشتر اینجا)

 

تکنیک pomodoro

بر طبق تکنیک پومودورو، بهترین تکهٔ زمانی برای کارکردن ۲۵ دقیقه است که برابر است با مدت زمان لازم برای درست‌کردن سس پومودورو که یک سس گوجه‌فرنگی سنتی ایتالیایی است. فرد پس از ۲۵ دقیقه کار باید برای مدت کوتاهی مثلاً ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کند.

در این فن، هر بازهٔ زمانی ۲۵ دقیقه‌ای یک پومودورو نامیده می‌شود و پس از هر چهار پومودورو یک استراحت طولانی‌تر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای وجود دارد.

 

نرم‌افزار Eyeleo که در اصل این مطلب را برای معرفی آن نوشتم نرم‌افزاری رایگان برای یادآوری استراحت دادن به چشمان است. می‌توان نحوه مدیریت زمان آن را مشابه تکنیک پومودورو دانست اما نه با همان شرایط؛ به این صورت که هر ۱۰ دقیقه به مدت ۸ ثانیه یک استراحت کوتاه و هر ۵۰ دقیقه به مدت ۵ دقیقه یک استراحت بلند مدت را یادآوری می کند. البته این زمان‌ها کاملا قابل شخصی سازی کردن و تغییر دادن هستند.

همچنین در هر استراحت کوتاه (که هر ۱۰ دقیقه یادآوری می‌شود) راهنمایی برای حرکت چشمان پیشنهاد می‌شود که به استراحت و ماساژ چشمان کمک می‌کند.

می‌توانید این نرم‌افزار را از اینجا دریافت کنید.

 

در انتها پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را بخوانید:

 دریافت
حجم: 1.34 مگابایت
توضیحات: Eye Strain - Eye Overexposed : The Digital Device Dilemma

اینفوگرافیک زیر نیز از این مقاله انتخاب شده است:

 

 

...

eye strain joke

منابع و اطلاعات بیشتر:  +، +، +، + و +

 

لطفا نظر خودتون رو در مورد پست، موضوع آن، نحوه بیان آن و انتخاب جملات، جامعیت آن و هر موضوع دیگه ای که به ذهنتون می‌رسه با ما در میان بگذارید. همین طور اگر لازم می‌بینید مطلبی را باید اصلاح کنم یا مطلبی به این مطالب اضافه کنم خوشحال می‌شوم در نظرات ‌‌ذکر کنید.