آموزش کار با vim – قسمت اول

Vim یه ادیتور قدرتمنده.همیشه در دسترسه و وقتی تو ترمینال کار می‌کنید، نیازی به باز کردن پنجره جدید نیست و همون جا می‌تونید ازش استفاده کنید. قابلیت سفارشی سازی زیادی داره تا اونطوری که خودتون میخواید ، اصلاحش کنید. طوری طراحی شده که نیازی به استفاده از ماوس نباشه و نیازی نیست برای جدا کردن دستتون از کیبورد انرژی مصرف کنید! 

فکر کنم از اول روی Ubuntu نصب شده باشه ولی اگه نبود می‌تونید نصبش کنید:

sudo apt-get install vim

باید متن بالا رو تو ترمینال کپی کنید.

برای باز کردن یه فایل کافیه تو ترمینال، جلوی vim اسم فایل مورد نظر رو وارد کنید:

vim test.cpp

Vim دو تا حالت اصلی داره. یه حالت که برای گرفتن دستورات و تنظیماته و یه حالت که برای نوشتن و ویرایش معمولی متن مورد نظر. شما وقتی یه فایل رو با vim باز می‌کنید، تو حالت اول باز میشه. تو این حالت شما هی دکمه فشار میدید ولی می‌بینید تغییری تو متن فایل ایجاد نمیشه.

 شما با زدن کلید i می‌تونید وارد حالت دوم یا حالت Insert بشید.

حالا می‌تونید متنو تغییر بدید و ادیت کنید.برای خروج از این حالت باید کلید Esc رو فشار بدید.

برای هر کاری به جز نوشتن باید تو حالت اول باشید. ذخیره کردن هم نوشتن محسوب نمیشه (!)

برای ذخیره کردن تو حالت اول باید بنویسید w: و Enter رو بزنید. 

:w

برای خروج هم q: رو باید وارد کنید. از این ۲ دستور می‌تونید به صورت wq: استفاده کنید که اول زخیره می‌کنه و بعد از vim خارج میشه.

:q
:wq

بعضی وقتا هم می‌خواید خارج بشید ولی تغییراتی که دادید ذخیره نشه:

:q!

خب تا اینجا در حد notepad می‌تونید باهاش کار کنید! ولی وقتی می‌خواید برنامه نویسی کنید، نیاز دارید متن به صورت خودکار تب گذاری بشه. برای این کار کافیه دستور زیر رو وارد کنید:

:set cindent

با این کار از این به بعد تب های پشت هر خط گذاشته میشه.

اگه بخواید تب گذاری فایلی که نوشتید رو درست کنید، می‌تونید از کد زیر استفاده کنید(به بزرگ و کوچیک بودن حرف ها توجه کنید):

gg=G

شاید بعضیا مثل من با اندازه پیشفرض تب (۸ کاراکتر)  راحت نباشن.برای اینکه اندازه اون رو مثلاً به ۴ تغییر بدید:

:set shiftwidth=4
:set tabstop=4

حالا هر بار که وارد vim بشید باید این ۳ تا دستور رو وارد کنید تا تغییرات اعمال بشه! برای اینکه هر دفعه نیازی به این کار نباشه باید فایل vimrc. رو که تو فولدر Home هست رو باز کنید و این دستورات رو توش بنویسید. اگه این فایل وجود نداشت بسازیدش. هر بار که vim باز میشه این دستورات رو همون اول اجرا می‌کنه.محتویات داخل vimrc. باید اینطوری باشه:

set cindent
set shiftwidth=4
set tabstop=4

یه نکته دیگه هم بگم. تو لینوکس، فایل‌هایی که اسمشون با . (نقطه) شروع میشه، هیدن هستن. برای نشون دادنشون تو برنامه Files (همون برنامه‌ای که فولدر ها رو باهاش باز می‌کنید) می‌تونید Ctrl+h بزنید. تو ترمینال هم با ls -a می‌تونید ببینیدشون.

تا اینجا vim تا حدی کار رو راه میندازه. فعلاً کافیه. اگه استقبال بشه قسمت بعدی رو زودتر می‌ذارم؛ تا زودتر با قابلیت‌های جالب و کاربردی  vim آشنا بشید.


سؤال یا نظری بود، خوشحال میشم مطرح کنید.

همین!